Assetjament. Com actuar?

DEFINICIÓ

L’assetjament s’entén com una forma d’ agressió d’un o d’uns companys a un altre normalment més dèbil i que pot incloure des de maltractament verbal (malnoms, insults, comentaris negatius) fins al maltractament físic (fer la cameta, copejar, espentejar, donar “colleja”) i fins i tot el robatori o trencament d’objectes personals (llibretes, bolígrafs, motxilla…).
Altres vegades, l’assetjament es produeix com rumors que s’estenen per un centre que tracten d’humiliar i aïllar una determinada persona.
Però no totes les conductes de maltractament són assetjament.
Perquè una conducta sigui considerada com assetjament ha de ser repetida, durant setmanes o mesos.

COM ACTUAR?

A) Alumnes

Mai no has de callar el maltractament patit per temor que se’t consideri un “chivato”.
Has de parlar del problema amb el/la tutor/a, Departament d’Orientació, el Servei de Mediació, si vols buscar una solució dialogada al conflicte.
Si no es pugués resoldre el problema de manera dialogada, altres alternatives serien la Comissió de Convivència o la intervenció directa de l’Equip Directiu de l’IES.
Recorda: No callis mai, perquè com tota persona mereixes un respecte.

B) Pares

Per detectar si un/a fill/a pateix assetjament s’haurà d’observar:
. Si apareix trist/a i desganat/da, quan abans ha sigut interessat i responsable.
. Si pràcticament no té amics/es, no és convidat a festes i quasi no surt de casa.
. Si desenvolupa conductes per evitar anar a l’IES, com mal d’estómac o de cap.
. Arriba de classe amb els materials desapareguts o fets malbé.
. Té blaus que no explica amb lògica.
En aquests casos, la principal mesura que s’ha de prendre és el diàleg amb els/les fills/es i, arribat el cas, tractar el problema amb el/la tutor/a.

C) Professors

Ideal seria treballar l’assetjament de manera preventiva i clarificant en què consisteix i fer conscients d’aquest problema a tots els alumnes per arribar a establir normes clares i sancions consensuades per a tots.
Tractar d’eliminar el manteniment social, suport a altres companys, que té tota conducta d’assetjament, fer que adquireixin reflexivament la consideració de gravetat de l’assetjament.
Desenvolupar en l’alumnat actituds de col.laboració per aconseguir una ràpida detecció del problema.
Dissenyar i posar en pràctica estratègies educatives per a la resolució d’aquest problema.



Enllaços per saber més:
http://www.xtec.net/-jcollell
http://www.acosoescolar.info/index.htm
http://www.educa.jcy.es/
http://www.cult.gva.es/orientados/alumnado/inicio_alumnado.htm
http://www.ctv.es/USERS/avicent/Juegos_paz/index.htm