COM AFRONTAR ELS PRIMERS DIES DE CLASSE

Tant el primer dia de classe com les primeres setmanes tenen molta importància perquè és quan es genera l'imatge que els alumnes tindran del professor/a i de les diferents matèries. Podríem tenir en compte els aspectes següents:

  • Començar amb la presentació i demanar a cada alumne/a presenti al seu/seva company/a i digui quelcom d'ell/a (a 1r d'ESO l'escola d'on vénen, a la resta de cursos què li agrada...)
  • El/la professor/a pot, si ho desitja, marcar un distanciament amb l'alumne per afirmar la seva autoritat (gest, actituds, dirigir-se de vostè...), a pesar que més tard el nivell de contacte personal mostri interès per l'alumne com a persona.
  • Presentació del marc general on es troba: estar en un IES significa: Institut: lloc on treballen professors/es i alumnes al 50%, un treball en equip entre professor i alumne i que les dues parts han de funcionar. Ensenyament i aprenentatge van units. S'ha de formar en coneixements, com persona i com a professional de l'estudi utilitzant tècniques adequades. Secundària implica una major responsabilitat perquè se és més gran. Explicar que l'IES té unes finalitats educatives i parlar del RRI on es recullen drets i deures.
  • Normes d'aula: forma del tracte (cortesia, no cridar,no fer ús de paraulotes, alçar la mà per preguntar, respectar el torn de paraules...)
  • Materials necessaris per a l'assignatura.
  • Donar pautes per a la presentació dels exercicis i treballs: posar la data, copiar o no els exercicis, més espai entre un dia i l'altre, títols, marges... La manera com es valorarà la presentació. Insistir molt especialment a 1r d'ESO.
  • Manera d'organitzar les classes. Com es treballarà i es repartirà el temps.
  • Presentació general de la matèria: Nombre d'unitats didàctiques i com es distribuiran. Objectius que es pretenen aconseguir, manera d'avaluar, aspectes que es tindran en compte en la valoració dels aprenentatges i de les actituds... (S'hauríen de valorar actituds positives i actituds negatives)
  • Plantejar les tècniques de treball que s'utilitzaran (resums, mapes conceptuals, esquemes, treballs de recerca en forma individual o cooperativa...) A 1r d'ESO aquesta tasca haurà de ser més lenta.
  • Com es controlarà la disciplina (Comissió dins de l'assamblea de classe, anotacions en un llibre d'incidències... Possibilitat d'acudir en cas de conflicte entre ells al Servei de Mediació per resoldre problemes de forma pacífica i amb el diàleg).
DURANT LES PRIMERES SETMANES

  • Treballar donant pautes a unes rutines que més tard es poden modificar. (Salutació i sense comentaris començar seguint un ordre: temps per a explicar, temps per a que treballin, temps per a corregir... Temps per a treballar, temps per a revisar el treball colectivament presentant-lo a la resta...)
  • Portar molt ben preparada la classe i els materials necessaris i evitar així temps "morts" al començament o al final de la classe perquè poden ajudar a la indisciplina.
  • No donar per suposat que es coneixen les normes i insistir reiteradament en les mateixes.
  • Recordar envers les conductes negatives de manera preventiva (per ex. quan un/a professor/a es dirigeix als alumnes s'ha d'escoltar, incidir que per a participar s'ha d'aixecar la mà...
  • Tallar lo més aviat possible les males formes i les conductes agressives perquè es contagien. Preferible abans de "sermonejar" llargament, citar a l'alumne/a per parlar amb ell/a quan la classe hagi finalitzat exigint-li una explicació de la seva actitud amb respecte, d'aquesta manera no donem peu a que la nostra autoritat es tiri per terra.
  • És important dirigir-se als alumnes pel seu nom i demanar que ells facin el mateix. (Eliminar el terme genèric de mestre-a)
  • Ser models de puntualitat i bones formes.
  • Importància del coneixement del RRI i treballar sobre ell a nivells molt bàsics perquè són alumnes que necessiten referències, (molt especialment a 2n i 3r d'ESO que és on estaran els problemes més greus de comportament).
  • La importància de coordinar accions i criteris quan a normes i exigències i elaborar amb els alumnes les normes d'aula amb els punts comuns en tots els cursos. La possibilitat de fer, si considerem necessari, un document que reculli les línies generals acordades per l'Equip.
  • Masticar xicle: Sí-No Les sortides al bany durant la classe: Sí-No Anotació sistemàtica dels retards: Sí-No
  • Exigir la posta en pràctica de normes de cortesia: saludar, acomiadar-se, demanar permís per entrar... Considerar com a falta les conductes passives quan el treball a classe i posar un parte: Sí-No
  • Coordinar, especialment al primer cicle, el que exigirem als alumnes. Tipus de llibreta, bolígrafs, llapis, regle... que han d'utilitzar. Presentació. Tècniques que exigirem en el treball dels alumnes: resums, esquemes, treballs de recerca realitzats a mà o escrits a l'ordinador...
  • Totes o parts d'aquestes actuacions haurien de ser consensuades a les reunions de RED de manera que estigui una tasca constant i coordinada entre tots/es els/les professors/es que imparteixen classe al grup i l'acció educativa sigui productiva.